Ljusterö konstförening fortsätter med sina författaraftnar!

Författarträff med Anna Laestadius Larsson
Lö 14 okt kl. 14.00 -16.00

Författaren Anna Laestadius Larsson, med rötter i Linköping, har skrivit om konstnären Hilma af Klint i romanen ”Hilma – en roman om gåtan Hilma af Klint”. Det är en berättelse om att följa sin inre röst, om att försöka utföra det omöjliga.
Bokförsäljning och signering. Dryck till självkostnadspris, kontant betalning.
Fri entré.

Författarträff med Nils-Ove Jansson
Lö 4 nov kl. 14.00 – 16.00

Nils-Ove Jansson är pensionerad sjöofficer och har haft en central roll vid ubåtskränkningarna under 1980-talet. Han har skrivit boken OMÖJLIG UBÅT, där han bl a tar upp frågor om vilka motiv som fanns och vad ubåtarna gjorde i de svenska farvattnen.
Bokförsäljning och signering. Dryck till självkostnadspris, kontant betalning.
Fri entré.

Vinprovning med franska viner!
Lö 11 november kl. 15.00 – 18.00 – endast för medlemmar

Nu är det återigen dags för oss att bjuda in till en vinprovning. Vi gör en ´kryssning´ på Rhône från Avignon till Lyon och med sex stycken vingårdsbesök under eftermiddagen. Känn de historiska vingslagen från Romarriket och låt dig väl smaka av de spännande vinerna från dagens Frankrike.
Välkommen till Frankrike när det är som bäst!

Vi kommer att utforskar skillnader såväl som likheter på vinerna och deras druvkombination samt naturligtvis hur man kan kombinera vin och mat. Provningsledare är Agneta och Christer Nyberg som under mer än trettio år systematiskt provat vin. För 9 år sedan gick de med i Munskänkarna och började genomföra ett antal provningar och kurser.

Författarträff med Martina Haag
Lö 25 november kl. 14.00 – 16.00

Martina Haag var från början skådespelerska men sadlade om och började skriva vid 39 års ålder. Första krönikesamlingen Hemma hos Martina gavs ut 2004 och därefter har hon skrivit tio böcker, varav Underbar och älskad av alla och Glada hälsningar från Missångerträsk filmatiserats med hennes själv i huvudrollen. Roman Det är något som inte stämmer, vann priset Årets bok 2016.

Martina Haag utkommer under senhösten 2017 med en ny roman med  titeln Tiden går så fort. Och så långsamt. Dryck till självkostnadspris, kontant betalning. Fri entré.

Konstresa till Helsingfors 25-27 sept.

Claes Moser har satt ihop ett spännande program med besök på Ateneum och på privata museer. Vi var 37 personer som guidades av Claes och av Arthuro Aminoff, verksam i Helsingfors.

Ljusterö Konstrunda 16-17 september 2017

Deltagande i konstrundan är gratis utan kostnader och kommissioner,
Ljusterö Konstförening tar kostnadsfritt fram en symbolskylt som du kan
sätta ut vid vägen så att konstintresserade hittar till dig.
Dessutom tar vi fram en karta som visar hur intresserade besökare ska hitta fram till deltagande konstnärer.

Är du intresserad så anmäler du dig till Ljusterö Konstförening, Carl Andreasson, carl@vastralagno.se eller 070 611 94 42.
Vi vill gärna ha din anmälan så snart som möjligt.

Picknick och Punsch under eken lördag den 17 juni kl. 14.00

Det sägs att konstnärerna satt under en ek och drack punsch och nu avser vi att göra likadant. Ingen kostnad för medlemmar. Anhörig, icke medlem betalar 50 kr kontant. Medtag picknickkorg.

4 maj kl. 10.00 Visning av Bonnierska Porträttsamlingen

På Djurgården, i Bonniers hus Nedre Manilla, finns en unik porträttsamling av författare förlagda på Albert Bonniers förlag. Genom mötet mellan våra främsta konstnärer och författare är samlingen en fascinerande spegling av 1900-talets svenska kulturliv. Bonnierska Porträttsamlingen startades av Karl-Otto Bonnier omkring sekelskiftet. Den växer ständigt och består idag av över 300 verk. Endast för medlemmar.

Vi träffas vid Nedre Manilla kl 9.45, då entrén öppnas. Efter ca en timmes visning tar vi oss till Rosendals Trädgårdar och intager något delikat. Begränsat antal deltagare.
Resa och förtäring betalar var och en. Pris 130 kr för visningen.

25 mars kl. 14.00 Möt författarna Anders Roslund och Stefan Thunberg

Anders Roslund är den första halvan i den framgångsrika och prisbelönta författarduon Roslund & Hellström – dessförinnan redaktionschef på SVT där han startade Kulturnyheterna.
Stefan Thunberg är manusförfattare och ligger bland annat bakom biosuccéer som I nationens intresse och Jägarna 2. Han är också den fjärde brodern, som inte deltog i den serie bankrån som Militärligan genomförde och som deras första kriminalroman Björndansen är baserad på. Inträde 100 kr inkl. dryck.

11 mars kl. 15.00 – ca 18.00 Italienska Viner och Ostar, himmelska höjder!

Enligt många är det osten som får vinet att sjunga, vi tycker att det lika stor grad vinet som får osten att sjunga. Och tänk då hur många olika viner med helt olika stil och karaktär det finns, och sen alla ostar därtill! Med ledning av Munskänkarna Agneta och Christer Nyberg skapar vi under eftermiddagen i vinets och ostarnas underbara värld en gemensam kulinarisk resa i gastronomins förlovade land. Vi provar fem italienska viner och utvalda italienska ostar. Endast för medlemmar. Pris 275 kr.

11 mars kl. 18.00 Efterfest på krogen på Ljusterö torg

Vi blir kanske sugna på mat efter vinprovningen.
Nye krögaren erbjuder en prisvärd meny för kvällen.
Varmrätt, dessert och kaffe 198 kr.
Halstrad rödspätta med skagenröra och dillslungad potatis eller ryggbiff med hemgjord bearnaise och timjanrostad potatis. Mat och dryck betalas på krogen.
Ljusteröbor erbjuds skjuts hem, 100 kr/ person betalas kontant till chauffören.

25 februari kl. 14.00 Möt författarinnan Sara Lövestam

Sara Lövestam är mest känd som romanförfattare för vuxna, men hon har också gett ut böcker för barn och unga. Just nu är hon aktuell med spänningsromanerna om den papperslöse detektiven Kouplan. 2015 vann hon Svenska Deckarakademins pris för bästa deckardebut för del ett i serien om Kouplan och del två nominerades 2016 till Årets bästa kriminalroman. Också med den roliga grammatikboken Grejen med verb vann Sara en stor publik. Inträde 100 kr inkl. dryck.

21 januari kl 14.00 Möt författarna Viveca och Camilla Sten

Viveca Sten är succéförfattaren som sedan 2008 givit ut åtta kriminalromaner som sålts i över 4 miljoner exemplar i 30 länder! De fem första böckerna, som utspelas på Sandhamn, har filmatiserats för TV4.
Camilla Sten debuterade 2016 med ”En annan gryning”. Romanen fick ett strålande mottagande. Djupgraven är den första delen i en serie skärgårdsrysare, som mor och dotter skriver tillsammans.

12 januari kl 17.00 Konstvisning i Folksamhuset
Stig Karels, konstguide, berättar om arkitektur, möbler, inredning och framför allt konsten. Vi går runt i huset från markplan till plan 27. Visningen tar ca 1.45 h.

12 november kl 14.00 Villa Akleja

akleja-extrerio%cc%88r-1

Välkommen till Vaxholm,
Villa Akleja och J.A.G. Ackes värld!
Under 1 ½ timme bjuder Claes Moser in till ett färgstarkt sekelskifteskalas med värdparet Acke och Eja som huvudpersoner.

29 september kl. 19.00 Dan Köhl
dan-ko%cc%88hl-1

Dan Köhl, en av de sista elefantskötarna på Skansen, berättar om sina äventyr på olika djurparker i världen.
Vi får också höra hur graffitielefanten hamnade på Ljusterö!

16 juli kl. 14.30 Picnic under eken
Claes Moser berättar om  konstnärskolonin 1894 under  en utflykt till Östra Lagnö. Det sägs att konstnärerna satt under en ek och drack punsch och nu avser vi att göra likadant. Ingen kostnad för medlemmar. Anhörig, icke medlem
betalar 50 kr kontant.

2016.05.09 Konst, Lions 026image001-9

16 juli  kl. 11.00 -13.00 Antikdagen
Claes Moser, expert från Antikrundan, och antikhandlare Robert Winterhagen, med flera butiker i Stockholmsområdet, värderar medhavda föremål.
Kostnad 75 kr för värdering av max 3 föremål per person.

Moser   image001

23 maj kl. 19.00
Rysshärjningarna på ostkusten
Författaren Magnus Ullman berättar och