Aktiviteter 2019

Vi fortsätter med vår succé!
– Sommarsalongen –
Vi efterlyser utställare!

Vi fortsätter med vår mest besökta utställning.
Du som har anknytning till Ljusterö har nu möjlighet att visa dina alster på Sommarsalongen. Varje utställare får ha med 3-5 föremål. Tavlor och foton, gärna med motiv från Ljusterö, keramik, textil eller annan konst. Du får prismärka och sälja dina verk. Ljusterö Konstförening tar 30 % i provision men det kostar inget att ställa ut.

Utställningen pågår 15 juni – 31 juli. Vernissage lö 15 juni kl 11.00-13.00
Anmälan senast 15 maj till Carl Andreasson 070 611 94 42, carl@vastralagno.se

Inlämning av verk på Konsthallen 31maj 14.00 -17.00, 5 juni 14-17, 6 juni 14-17 och 12 juni 11-15.

Vi besöker Marabouparken
torsdagen den 23 maj kl. 14.00

Vi besöker Marabouparken i Sundbuberg, som med sin skulptursamling tillsammans
med aktuella utställningar blir en fantastisk upplevelse för såväl en initierad som bred publik.

Vi får samtidigt den unika möjligheten att ta del av Kungliga Konsthögskolans slututställning, som har vernissage senare samma dag!
Kostnad 100 kr – endast för medlemmar. Begränsat antal deltagare! Betalning görs när vi vet vilka som får plats.
Anmälan görs till Magnus Fehrm senast 26 april!
magnus.fehrm@bredband.net

Stora Moskén
Torsdag 11 april kl. 14.00

Torsdagen den 11 april besöker vi Stora Moskén vid Björns trädgård, nära Medborgarplatsen i Stockholm.
Stockholms moskén tar emot över 20 000 studiebesökare varje år. Under studiebesöken ges möjligheter att gå runt i moskébyggnaden och samtidigt få en unik inblick i världsreligionen Islam. Visningen tar ca en timme.
Kostnad 50 kr – endast för medlemmar! Begränsat antal deltagare. Betalning görs när vi vet vilka som får plats.

Musikträff
Lördag 23 mars kl. 14.00

Helena Eriksson & Anders Färdal bjuder på visor och melodiös jazz i
Zetterlunds och Vreeswijks anda. Ömsinta ballader, rivig blues och svängig samba.
Kanske även smakprov från Helenas kommande album Fågelfri.

HELENA ERIKSSON (sång) har gett ut tre kritikerrosade skivor. 2019 är hon åter skivaktuell
med ett album med egna svenska texter. Hon uppskattas särskilt för sina tolkningar avMonica Zetterlunds repertoar.
ANDERS FÄRDAL (gitarr) är en välmeriterad jazzgitarrist som spelat med de flesta i den svenska jazzeliten och med internationella stjärnor.

Bergmans Konstgjuteri
Onsdag 20 mars kl. 17.00

”Från minsta skiss till största monument” Herman Bergmans konstgjuteri grundades för över 100 år sedan.
Det är det största och äldsta konstgjuteriet i Skandinavien. Några verk som gjutits är Milles Poseidon i Gbg, Orpheus i Sthlm, och Venedighästarna på Blasieholmen. Våra medlemmar får nu möjlighet att besöka gjuteriet.
Samling senast kl 16.45 vid gjuteriets entré. Sandsborgsvägen 44 C, Enskede.Kostnad 170 kr. Betalning görs när vi vet vilka som får plats.

Begränsat antal deltagare. Anmäl dig snarast dock senast 28 februari till carl@vastralagno.se

Möt några av världens kvinnliga vinmakare och deras viner
Lördag 16 mars kl. 15.00

Många påstår att kvinnor är bättre på att göra vin, sant eller falskt? Skaffa dig en egen uppfattning!
Olika länder, olika klimat, olika odlingsförutsättningar, olika vinmakare alla med ambitionen att göra ett bra vin.
Vi gör en tur runtom i världen och spanar in vilka kvinnliga vinmakare som ligger i framkant.
Pris 250 kr/ person. Max 30 deltagare.
Ljusteröbor erbjuds skjuts hem, 100 kr/ person.
Betalas kontant till chauffören.
Medlemmar i Ljusterö Konstförening har företräde.
Anmälan till lena@ljusterokonstforening.se – senast 24 februari.

Anmälan görs till Magnus Fehrm senast 17 mars!
magnus.fehrm@bredband.net

Nyfiken på: Nationalmuseum –
den nyrenoverade byggnaden – FULLBOKAD!
Torsdag 14 februari kl. 13.00

Torsdagen den 14/2 kl. 13.00 besöker vi Nationalmuseum
med fokus på arkitekturen, rummens nya funktioner och mötet med den gamla 1800-talsbyggnaden mm.

Kostnad 100 kr – endast för medlemmar! Max 25 deltagare.

Nyfiken på: Nationalmuseum –
den nyrenoverade byggnaden
NY VISNING – TISDAG 19 FEBRUARI KL. 14.00
– FULLBOKAD

Besöket på Nationalmuseum 14 februari blev snabbt fullbokat och många fler ville komma med. Vi har därför bokat ett nytt besök Tisdag 19 februari kl 14.00.
Du som redan fått besked av Magnus att det är fullt 14 feb har förtur. Vänligen meddela snarast om du vill komma med 19 februari. . Notera att anmälan görs till Magnus Fehrm  magnus.fehrm@bredband.net

Konstvisning på Runö konferens
Torsdag 24 januari 2019 kl. 13.00 – FULLBOKAD!

Runö konferensanläggning, som ligger på en halvö i närheten av Åkersberga, är en del av arbetarrörelsen och är idag en vital del av både bildning och kultur med en ständigt växande konstsamling.
Här finns konst av bl.a Sven X:et Erixson, Albin Amelin, Ulla och Gustav Kraitz, Carl Eldh, Hilding Linnkvist tillsammans med verk från utställande konstnärer på Runö.

Visningen börjar kl. 13.00 och avslutas med kaffe/te buffé kl. 14.30. Vi samlas senast 12.55 i entrén. Välkommen till en spännande visning
och en härlig buffé! Kostnad 100 kr – endast för medlemmar! Max 30 deltagare.

Författarträff med Bo Töpel
Lördagen den 26 januari kl. 14.00

Bo Töpel, sommarboende på Ljusterö sedan liten, har skrivit boken WIRA-SPELEN, en tillbakablick på 33 spelår för att visa Wira-Spelens betydelse för många människor. Han har själv tilldelats en Wira-Oscar för att under 15 år medverkat i spelen. Bokförsäljning och signering.

Ingen entréavgift eller föranmälan.